Avtalsvillkor

Vänner av ekologiska viner kan köpa certifierade ekologiska viner i nätbutiken luomuviinit.fi. Produkterna säljs av The Green Hatch Oü. Avtalsvillkoren mellan köparen och säljaren presenteras på den här sidan.

Då köparen gör en beställning i nätbutiken luomuviinit.fi godkänner han de här avtalsvillkoren till alla delar och förbinder sig att följa dem. Köpeavtalet träder i kraft genast när beställningen har lagrats i vårt datasystem.

Företags- och kontaktuppgifterna för The Green Hatch Oü finns här här.

Åldersgräns

Köparen måste vara minst 18 år. Då köparen beställer produkter i butiken intygar han att han är myndig.

Beställning och avbeställning

En beställning kan göras både genom att registrera eller låta bli att registrera sig som kund.

Beställningen behandlas först när den är betalad. Om betalningssättet är en faktura och beställningen inte har betalats senast på förfallodagen anses den vara annullerad.

I samband med beställningen ska kunden uppge fullständiga adressuppgifter samt en fungerande e-postadress och telefonnummer.

En företagskund ska också fylla i giltigt FO-nummer och företagets namn. Då en person gör en beställning till ett företag ska han också intyga sin rätt att handla i företagets namn.

Beställningar, produkter och produktpriser

Produkterna säljs i partier om 6 produkter. Minimibeställningen är 6 produkter.

Skatterna på produkterna, och sålunda deras priser, varierar beroende på leveransssätt. Innan beställningen skickas i väg syns det slutliga priset färdigt uträknat i kundvagnen. I nätbutiken beskrivs hur leveranssätten inverkar på produkternas priser.

Leveransen ingår inte i produkternas priser. Eventuellt leveranspris finns specifierat på fakturan.

Om produktens pris ändras säljs den till det pris den hade då den beställdes. Om beställningen ändras kan produkterna dock säljas till det nya priset.

Om det finns ett uppenbart fel i produktens pris har säljaren rätt att ändra det så det blir rätt. Produkter säljs inte till ett tydligt lägre eller högre pris.

Om kunden av någon anledning lyckas göra en annorlunda beställning än den som avses i nätbutiken har säljaren rätt att ändra beställningen så att den blir rätt.

Om den beställda produktmängden är ovanligt stor har säljaren rätt att begränsa försäljningen.

Om årgången på en beställd produkt har tagit slut i lagret kan produkten i fråga i ersättas med en nyare årgång av samma produkt eller en motsvarande produkt. I sådana sällsynta fall informeras kunden.

Leverans och leveranskostnader

Alla produkter säljs fritt i lagret i Estland. Köparen ansvarar själv för produktleveransen och kostnaderna för den. Köparen kan dock befullmäktiga The Green Hatch Oü att hjälpa till att skaffa behövlig transportservice av en separat transportfirma.

Kostnaderna för leveransen är beroende av det valda leveranssättet. Leveranssättet väljs i samband med beställningen.

Om köparen väljer hemleverans eller transport till närmaste postkontor befullmäktigar han samtidigt automatiskt The Green Hatch Oü att hjälpa till att skaffa transportservice.

Betalningssätt

Produkterna kan betalas antingen via nätbanken eller med faktura.

Nätbanksbetalningarna förmedlas av PayEx Oy, som anges som betalningens mottagare på kontoutdraget.

Om betalningssättet är faktura skickas denna till beställaren i samband med beställningen.

Punktskatter

Privatkunder

The Green Hatch Oü sköter privatkundernas plikt att betala finsk punktskatt förutom när kunden sköter transporten själv.

Priserna på produkter som transporterats till Finland innehåller färdigt punkt- och mervärdesskatt. Ett undantagsfall är dock när kunden själv sköter transporten – då innehåller produkternas priser inte de finska punktskatterna och kunden är själv ansvarig för att punktskatterna betalas.

Priserna på produkter som hämtas från Estland innehåller endast de estniska skatterna.

Företagskunder

Då en företagskund är köpare ligger ansvaret för redovisningen av punktskatter alltid hos kunden. Företagskunderna kan antingen själva sköta redovisningen av punktskatter till tullen eller befullmäktiga The Green Hatch Oü att göra det för företagets räkning.

Om en företagskund i samband med beställningen väljer punkten "Jag befullmäktigar The Green Hatch Oü att sköta redovisningen av punktskatter för mitt företags räkning” befullmäktigar han automatiskt The Green Hatch Oü att redovisa punktskatterna för sitt företags räkning.

Om punkten “Egen transport” har valts som leveranssätt ligger ansvaret för redovisningen av punktskatter alltid hos kunden.

Då kunden gör sin beställning försäkrar han att det inmatade FO-numret och momsnumret är riktiga och att han har rätt att handla i det angivna företagets namn.

Felaktiga produkter och returneringsrätt

Produkterna har inte returneringsrätt, eftersom de är livsmedel.

Om produkten har ett märkbart fel, t.ex. om vinet är förstört eller en flaska har gått sönder under transporten, kan produkten ersättas med en ny eller motsvarande produkt. Alternativt kan en ersättande summa betalas in på beställarens konto.

Eventuella reklamationer bör göras inom 24 timmar efter att produkterna har tagits emot. Reklamationen sänds under adressen info@luomuviinit.fi. och eventuella, relevanta bilagor, t.ex. foton, bifogas.

Ändringar i avtalsvillkoren

The Green Hatch Oü förbehåller sig rätten att ändra dessa villkor utan att särskilt anmäla därom. Vid beställningarna tillämpas alltid de villkor som gällde då de gjordes. Om lagen ändras träder ändringarna i kraft genast, om lagen så bestämmer.